12130_657
اُفست گرافیک نوین

اُفست گرافیک نوین

با نیم قرن تجربه در صنعت چاپ و بسته بندی

امیر رئیسی: چرا اوضاع کاغذ در کشور آشفته است؟

امیر رئیسی: چرا بازار کاغذ اوضاع کاغذ در کشور آشفته است؟

بازار کاغذ دو سالی است که اقتصاد ایران یکی از غیرعادی‌ترین دوران پس از انقلاب اسلامی را طی می‌کند و به‌قدری شرایط بازار به‌هم ریخته شده است که مردم تنها نظاره‌گر افزایش بی‌رویه کالا و خدمات هستند.
بدون‌شک، تحریم یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این آشفتگی است، اما آیا می‌توان همه بی‌نظمی‌های موجود اقتصادی را متوجه تحریم‌ها دانست؟
کاغذ به‌عنوان یک کالای استراتژیک هم از این قاعده مستثنی نبوده. و بالا رفتن چندباره نرخ آن، صدای بسیاری از فعالانی که با این جنس در ارتباط هستند را درآورده است. اینکه چرا کار به این نقطه رسید و چه آینده‌ای را می‌توان برای این صنعت متصور شد، موضوعاتی است که امیر رئیسی، فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی به آن پاسخ می‌دهد.


امیر رئیسی در این رابطه به «آیت ماندگار» گفت. اول از همه باید بگویم که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همیشه در افزایش نرخ کاغذ تاثیرگذار بوده. و هست و مدت‌ها است که ما در این بازار شرایط عادی نداریم.
وی افزود: متاسفانه در بحران کاغذ چند عامل دیگر هم در کنار تحریم قرار گرفته. و روز به روز بر نابسامانی این صنعت افزوده است. به‌طور مثال ماه‌ها پیش، دولت به چند تامین‌کننده بزرگ کاغذ، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد. تا آن‌ها شرایط بازار را به نفع مصرف‌کننده تغییر دهند. اما گذشت زمان نشان داد برخی از این واردکنندگان این ارز را در جای دیگر و برای وارداتی غیر از کاغذ هزینه کردند. که این رویه شوک بزرگی برای بازار کاغذ بود.

 

آشفتگی بازار کاغذ


مدیر مجتمع چاپ و بسته‌بندی افست گرافیک اظهار داشت: از طرفی بسیاری از واسطه‌گران هم که باید پلی بین واردکنندگان و چاپخانه‌داران باشند. از وظیفه اصلی خود خارج شدند . و بی‌نظمی مالی در این حوزه را به اوج خود رساندند. در حالی که واسطه‌گران می‌باید گزارش‌دهندگان حقیقت باشند. و اگر کم و کسری در این بخش است، صریح و شفاف اعلام کنند، خود روی به سودجویی آوردند.
رئیسی تصریح کرد: واسطه‌گر وقتی متوجه کمبود کاغذ در کشور و نیاز مبرم مصرف‌کنندگان شد به تعیین قیمت‌ها، سمت و سوی دیگر داد. به‌طوری که گاهی شاهد ۵۰ درصد افزایش قیمت بودیم.


این فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی یادآور شد: حضور ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا و در ادامه خروج او از برجام کار را برای فعالان اقتصادی ایران سخت کرد. اما در نبود نظارت، بسیاری از واردکنندگان و واسطه‌گران با بی‌اخلاقی تمام، فضا را بر مردم سخت‌تر کردند. به‌قدری فضا به‌هم ریخته شد که حتی دولت هم دور خورد، یعنی زمانی که به دولتمردان گله می‌کردیم. آن‌ها می‌گفتند بودجه قابل ملاحظه‌ای را برای واردات کاغذ به تامین‌کنندگان بزرگ داده‌ایم.

آشنایی با چاپ

سامانه رصد کاغذ بازار کاغذ


وی در پاسخ به اینکه ایجاد سامانه‌هایی برای رصد واردکنندگان موثر واقع نشد؟ گفت: به‌نظر پس از اینکه عده‌ای مسیر دور زدن را در پیش گرفتند این سامانه‌ها جدی‌تر شد. شاید وجود این سامانه‌ها از این جهت موثر بود که بتوانند به فسادهای گذشته رسیدگی کنند. وگرنه وقتی کاغذ در بازار نیست و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و مردم ناراضی‌اند. سامانه در شرایط فعلی چه دردی را می‌تواند دوا کند؟


رئیسی در ادامه عنوان کرد: صنعت چاپ و بسته‌بندی همیشه مظلوم واقع شده. و توجه به آن کم است در حالی که بسیاری از شغل‌ها مستقیم و غیرمستقیم با آن سر و کار دارند. از طرفی قدرت چانه‌زنی اتحادیه‌هایی که مستقیماً با این صنعت در ارتباطند. با مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه پایین است و از این‌رو خیلی اتفاقاتی که باب دل ما باشد، رخ نمی‌دهد.
مدیر مجتمع چاپ و بسته‌بندی افست گرافیک در پایان خاطرنشان کرد. اگر وضع به همین منوال باشد و در خلاء نظارت درست و منطقی، کارها پیش برود به‌مرور شاهد کوچک‌شدن این صنعت در کشور خواهیم بود.

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
شاید دوست داشته باشید
دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *