کاتالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟
اُفست گرافیک نوین

اُفست گرافیک نوین

با نیم قرن تجربه در صنعت چاپ و بسته بندی

کاتالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ یک کتابچه و یا راهنمای معرفی کالا، خدمات و امکانات می‌باشد. کاتالوگ تبلیغاتی از طرف تولیدکننده محصول یا ارائه دهنده خدمات به مصرف کننده یا مشتری ارائه می شود.

امروزه یکی از بهترین روش‌های بازاریابی، چاپ کاتالوگ تبلیغاتی است. که می‌توانند راجع به محصول و یا خدمات مربوطه اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریان قرار دهند.

چاپ کاتالوگ یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ابزارهای ایجاد ارتباط بین محصول و خدمات با مصرف‌کننده می‌باشد که لازم است در کیفیت طراحی و همچنین چاپ انجام شده دقت کافی صورت گیرد تا تبلیغات از طریق آن اثرگذار باشد. چاپ کاتالوگ به دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال (در تیراژ کم) امکان‌پذیر می‌باشد.

نحوه دریافت کاتالوگ‌ها بسیار متفاوت با سایر روش‌های بازاریابی است. و همین امر موجب می‌شود تا افراد به صورت کاملاً ناخواسته آن‌ها را دریافت کنند. و حتی به خرید محصول بپردازند. کاتالوگ‌ها از طریق بسته‌های پستی و در میان نامه‌های افراد به دست مشتریان می‌رسند. بیرون از فروشگاه ها قرار میگیرند و به راحتی قابل دستیابی هستند. دقت کنید که حتی کاتالوگ ها نیز باید ظاهری زیبا و چشم‌نواز داشته باشند تا افراد به آن‌ها جذب شوند و نگاهی به محتویاتش بیندازند.

انواع کاتالوگ

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی و حضور فناوری‌های جدید، دنیای تبلیغات را نیز دستخوش تغییرات بزرگی کرده است، به گونه‌ای که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای معرفی درست و اصولی خود به دنبال یک تبلیغات رسانه‌ای و چاپی مثمر ثمر می‌گردند، که یکی از این تبلیغات تاثیرگذار طراحی و چاپ کاتالوگ است.

در واقع کاتالوگ، اولین و برجسته‌ترین استراتژی تبلیغات چاپی است که می‌تواند در معرفی برند تجاری شرکت و یا سازمان شما نقش بسزایی را ایفا کند و در نهایت منجر به جذب مشتریان کثیری شود.

ویژگی کاتالوگ خوب  

  • مهم ترین ویژگی خوب سادگی و قابل حمل بودن آن است تا مخاطبان و مشتریان در زمان خیلی کم بتوانند آن را مطالعه کنند و تحت تأثیر آن انتخاب و خرید را انجام دهند.
  •  خوب معمولا داری ترکیب رنگی ۴ تایی هستند
  •  باید به گونه ای طراحی شود که تمام سؤالات مشتری در مورد کالا یا خدمات را پاسخ دهد.
  • نکته دیگر اینکه عکس های موجود در کاتالوگ باید با متن آن هماهنگی داشته باشد.
  •  نسبت به تراکت و پوستر باید اطلاعات و توضیحات بیشتری را ارائه نماید. منظور این است که تیتروار ارائه نشود و برای هر محصول حداقل توضیحات کوچکی به صورت مختصر و دقیق بیان شود که مخاطب ترغیب به خواندن آن شود. دقت داشته باشید که این توضیحات نباید اغراق آمیز باشد و خریدار را به اشتباه بیندازد.
  • برای اینکه کاتالوگ جلوه زیباتری پیدا کند می توان از یووی موضعی و با روکش های مختلف سلفون استفاده کرد.
  • همان طور که احتمالا خودتان هم دیده ایده در طراحی کاتالوگ، اغلب پراکندگی محصولات و کالاها به سبب حساسیت رقابت باعث سردرگمی و آشفتگی مخاطب در دریافت اطلاعات می شود و همین مسئله امکان دارد باعث شود که فرد مخاطب نتواند انتخاب درستی انجام دهد و در نتیجه اقدام به خرید محصول شما نکند. بنابراین جهت آسان سازی انتخاب کالا برای مخاطبان لازم است که محصولات به طور دقیق و شکیل و منظم در کاتالوگ قرار داده شوند.

ویژگی های دیگر

  •  باید براحتی حمل شوند و در کمترین زمان توسط مخاطبان مطالعه شوند.
  • باید در توضیحات کمترین اقراق باشد و نباید  مشتری را به اشتباه بیندازد.
  • باید  جوری با مخاطب ارتباط برقرار کند که به همه سوالات مخاطب جواب داده شود.
  • باید متن و تصویر با هم توازن داشت باشند و برای آگاهی بیشتر مخاطبان از آن ها استفاده شود.
  • کاتالوگ ها اطلاعات کامل تری نسبت به تراکت ها و پوسترها به مخاطبان خود می دهند.
  •  اغلب بصورت چهار رنگ چاپ می شوند.
  • برای معرفی کالا هیچ محدودیت استفاده از صفحات وجود ندارد.
  • می توان برای جلوه بیشتر کاتالوگ ها از روکش سلفون و یا یووی موضعی استفاده کرد.

مجموعه چاپ افست گرافیک نوین با در دست داشتن تجهیزات و امکانات لازم آماده خدمت‌رسانی در زمینه چاپ کاتالوگ تبلیغاتی در ابعاد مختلف می‌باشد.

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
شاید دوست داشته باشید
دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *