بروشور چیست ؟
اُفست گرافیک نوین

اُفست گرافیک نوین

با نیم قرن تجربه در صنعت چاپ و بسته بندی

بروشور چیست؟

بروشور چیست؟

بروشور چیست؟ ، یک فرم تک برگی یا چند برگی در ابعاد مختلف است که به منظور معرفی کالا و خدمات تولید می‌شود. که در فضای کم اطلاعات مناسبی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

در مقایسه با ابزار های تبلیغاتی دیگر، بروشور(Boroshur) می‌تواند کم هزینه‌تر و سود آورتر باشد. 

جذابیت طرح انتخابی و رنگ بندی مناسب در چاپ بروشور می‌تواند اثربخشی این محصول چاپی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد که این امر با انتخاب تیم طراحی و چاپ مناسب امکان پذیر می‌باشد.  بروشور چیست

باید توجه داشت اطلاعاتی که بر روی بروشور ثبت می‌شود، بیانگر ویژگی‌های منحصر به فردی  از محصول و یا خدمات شما باشد تا اثر مثبتی بر فروش شما داشته باشد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ در این است که در بروشور به جنبه‌های فنی و ویژگی‌های کالا به صورت مختصر پرداخته می‌شود، اما در کاتالوگ این اطلاعات به صورت کامل و با جزئیات بیشتر به مصرف کننده ارائه می‌شود. بروشور چیست

انواع بروشور چیست

بروشور کتابچه راهنمایی است که از تا خوردن یک برگه و یا اتصال چند برگه به هم درست می‌شود. اگر بروشور از تا خوردن یک برگه درست شود به هرکدام از قسمت‌های تاخورده و کوچکتر یک لت گفته می‌شود. بسته به اینکه چه میزان اطلاعات و تصاویر قرار است در بروشور گنجانده شود. بروشور به انوع تک لتی، دو لتی، سه لتی، چهار لتی و بیشتر تقسیم می‌شود.

بروشور تک لتی یا تک برگی از یک برگه تشکیل شده است که یک طرف یا هر دو طرف آن چاپ می‌شود. بروشور دو لتی، سه لتی و چهار لتی هم همانطور که از اسم آن‌ها پیدا است دارای دو، سه و چهار لت است. به عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی که قصد معرفی چند محصول همراه با عکس محصولات را دارند معمولاً از بروشورهای چهار لتی یا بیشتر استفاده می‌کنند. هزینه چاپ بروشورها بسته به تعداد لت‌های آن با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال هزینه چاپ بروشور سه لتی از بروشور دو لتی در همان اندازه بیشتر است.

در بعضی موارد قرار است بروشور دارای برگه‌های بیشتری باشد که در این حالت به صورت یک کتابچه چاپ می‌شود. در این حالت برگه‌ها یا به هم منگنه می‌شوند و یا صحافی می‌شوند. به عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی گاهی برای محصولات خود از این بروشورهای کتابی استفاده می‌کنند. که در آن‌ها علاوه بر توضیح محصول و نحوه سرهم‌بندی و استفاده از آن، شرایط گارنتی و دفاتر خدمات پس از فروش هم درج شده است. بروشورهایی که در جعبه محصولات قرار داده می‌شوند. چون جنبه تبلیغاتی ندارند و تنها راهنمای استفاده از محصول هستند اغلب از کاغذهای ارزان و سبک تهیه می‌شوند، مانند بروشور لوازم خانگی یا بروشورهای دارو که در جعبه دارو گذاشته می‌شوند

چاپ دارویی بروشور چیست

یکی از رایج‌ترین بروشورها بروشورهای دارویی است. اغلب خریداران محصولات دارویی نیاز به بروشوری دارند که علاوه بر توضیح دارو نحوه استفاده از ‌آن‌ها را نیز توضیح دهد. این بروشوهای دارویی که بیشتر اوقات در داروخانه‌ها و مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها در اختیار مشتری‌ قرار داده می‌شوند. راهنمای بسیار خوبی برای مشتری‌ها هستند. بروشورهای دارویی به دلیل اینکه دارای عکس‌های متعددی هستند اغلب در سه لت و یا گاهی بیشتر تهیه می‌شوند. بروشور چیست

نحوه تا شدن بروشورها

بروشورها به طور معمول در تیراژهایی بالایی چاپ می‌شوند تا بین مصرف‌کنندگان زیادی پخش شوند. به همین دلیل از کاغذ سبک و ارزان در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. یک طراح می‌تواند با توجه به ایده خود، بروشور را در هر اندازه‌ای طراحی کند. ولی غالباً بروشورها در سایز A4 و A5 تهیه می‌شوند زیرا در این دو سایز دور ریز کاغذ کمتر است. بروشورها به چند صورت مختلف تا می‌شوند اما رایج‌ترین آن‌ها مدل آکاردئونی و دروازه‌ای است. البته روش‌های دیگری هم برای تا زدن بروشور وجود دارد که به خلاقیت طراح بروشور و یا خواست سفارش‌دهنده مربوط است.

ولی آن چیزی که بیشتر رایج است دو مدل آکاردئونی و دروازه‌ای است. در بروشور آکاردئونی برگه بروشور به صورت آکاردئون تا زده می‌شود و به این ترتیب لت‌ها روی هم قرار می‌گیرند. در صفحه اول معمولاً نام و لوگوی شرکت قرار داده می‌شود و در صفحه آخر اطلاعات تماس با شرکت. بروشور مدل دروازه‌ای که به مدل پنجره‌ای یا محرابی هم معروف است مانند دو لت یک پنجره تا زده می‌شود. به این ترتیب که لت اول و سوم مانند لت‌های پنجره روی لت دوم تا زده می‌شوند. خط تای بروشورها در طراحی بروشور لحاظ می‌شود. و به طور معمول خطوط نوشتار با فاصله نیم سانت از خط تا آغاز می‌شود تا هم زیبایی کار حفظ شود و هم خط تا روی نوشتار نیفتد.

چرا باید بروشور چاپ کنیم؟

به طور معول بروشورها با چند هدف چاپ می‌شوند که می‌توان این اهداف را به چهار گروه تبلیغاتی، اطلاعاتی، آموزشی و شناسایی تقسیم کرد. یک بروشور می‌تواند تمام این موارد را در برداشته باشد. گاهی اوقات معرفی و تبلیغ محصولات یک شرکت مد نظر است. در این حالت بروشور حاوی محصولات و خلاصه‌ای از مشخصات آن‌ها است. به عنوان مثال بروشور یک شرکت بهداشتی به معرفی انواع محصولات بهداشتی یا آرایشی آن شرکت می‌پردازد. این بروشورها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. در بعضی موارد بروشور به معرفی یک شرکت و عملکرد آن می‌پردازد و هدف از آن آشنایی مشتریان با یک شرکت و محصولات یا خدمات آن است.

به عنوان مثال بروشور یک دفتر دارالترجمه به معرفی آن دفتر و انواع خدماتی که در آن دفتر ارائه می‌شود می‌پردازد. این بروشورها بیشتر جنبه اطلاعاتی دارند. در بسیاری از موارد هم بروشور کارکرد آموزشی دارد یعنی قرار است. نحوه استفاده صحیح محصولات و کاربرد آن‌ها را آموزش دهد. به عنوان مثال یک شرکت تولیدکننده قلم‌های تزریق انسولین در بروشور خود علاوه بر معرفی محصولات ممکن است. آموزش استفاده از انسولین را هم در بر داشته باشد. علاوه بر تمام کاربردهایی که برای بروشور ذکر کردیم. یکی از کاربردهای مهم آن اعتبار بخشیدن به یک شرکت یا برند است. برشورها اغلب با هدف شناسایی و اعتباربخشی چاپ می‌شوند. در بیشتر موارد بروشور یک شرکت نشانه اعتبار آن شرکت است و چاپ بروشور اولین قدم برای تبلیغات حرفه‌ای و بازاریابی به حساب می‌آید.

تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست

کاتالوگ یا کالانما حاوی لیست محصولات و اطلاعات کلی درباره آن‌ها است که توسط فروشنده در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. کاتالوگ نسبت به بروشور جنبه تبلیغاتی بیشتری دارد. درکاتالوگ با مجموعه محصولات یک شرکت طرف هستیم و توضیح زیادی درباره محصولات داده نمی‌شود. اما در بروشور ممکن است فقط چند محصول معرفی شوند. که در کنار معرفی محصول نحوه استفاده از آن‌ها هم درج می‌شود. در واقع بروشور به مشتری این کمک را می‌کند.

که بعد از خواندن آن شیوه استفاده از محصول را نیز یاد بگیرد. در واقع کاتالوگ و بروشور بر اساس محتوایشان از یکدیگر متمایز می‌شوند و شکل ظاهری آن‌ها ممکن است متفاوت نباشد. گاهی برشور از یک کاغذ سبک با کیفیت پائین درست می‌شود. (مانند آنچیزی که در جعبه داروها به عنوان بروشور دارو گذاشته می‌شود) و گاهی از چندین صفحه در چندین لت یا کتابچه با کیفیت و چاپ بالا.  گاهی اوقات قیمت محصولات نیز در بروشور چاپ می‌شود. اما از آنجا که قیمت یک محصول در طی گذشت زمان ثابت نمی‌ماند اغلب شرکت‌ها از درج قیمت بر روی بروشورها خودداری می‌کنند. بروشور چیست

مجموعه چاپ افست گرافیک نوین با در کنار هم قرار دادن تجهیزات و امکانات لازم اعم از تیم طراحی مجرب و تیم چاپ حرفه‌ای  آماده خدمت رسانی در زمینه چاپ بروشور تبلیغاتی در ابعاد مختلف می‌باشد.

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print
شاید دوست داشته باشید
دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *